Waarom zou je, als ondernemer in de dienstverlening, sommige diensten met een strippenkaart verkopen?
Dit zijn de 3 belangrijkste voordelen:
In plaats van 5 of 10 losse facturen per klant, factureer je alle 5 of 10 strippen in 1 keer.
Nou kijken mensen mij wel eens verbaasd aan dat ik dat -serieus! – tel, maar kijk eens mee:
30 facturen… | of | 6 facturen van 5 strippen. |
Zelfs als je een factuurvirtuoos bent en je maakt én verstuurt een factuur in slechts 2 minuten, is dat al:
30 facturen… | of | 6 facturen van 5 strippen. |
60 minuten… | of | 12 minuten |
En bij het verwerken van je administratie/bankafschriften nog een keer zoiets. Ik gok dat jij ook wel leukere dingen weet om die tijd te besteden.
(Voor de gein: neem de volgende keer ff de tijd op hoelang je wérkelijk bezig bent met 1 factuur opmaken en versturen, tot en met het begeleidende berichtje. En doe de rekensom dan nog een keer. 😇)
Het grootste voordeel dat klanten vooruit betalen is voor jou niet eens financieel – zeker niet met een rente van rond de 0%. 😂
Belangrijker is dat je niet hoeft te wachten op betaling van werk dat je al gedaan hebt.
Lang, lang geleden hadden we daar de ‘kredietbeperking’ voor (‘boomers be like…’). Zakelijke klanten kregen een korting van een paar procent kregen als ze extra snel betaalden. Als je aan particulieren leverde had je daar sowieso niks aan.
Vooruitbetaling is veel handiger. En, in het onwaarschijnlijke geval dat iemand eigenlijk niet wil betalen, weet je dat tenminste vóórdat je aan het werk gaat.
Dus: Niet meer zoeken in je agenda of je urenregistratie op het moment dat de facturen de deur uit moeten.
Voor supergeorganiseerde ondernemers, die fluitend het geregel dat bij ondernemen hoort organiseren, is dit misschien een eitje.
Maar mij scheelt het algauw meer dan 5 minuten per factuur als ik niet in mijn agenda of aantekeningen (of… waar staat dat ook alweer?) hoef te zoeken.
Al was het maar omdat ik niet afgeleid raak wanneer ik van Moneybird naar mijn agenda switch en eerst mijn email tegenkom.
Zeker wel!
Je moet natuurlijk de strippenkaart ‘afstempelen’ op het moment dat je het werk levert. Met de OV-strippenkaart van vroeger was het simpel: de klant had zélf de strippenkaart bij zich, en mocht alleen mee als z/hij zelf afstempelde. Dat werkt nu niet meer.
Nu moet jij als leverancier de strippenkaarten bewaren én bijhouden. Je wilt immers niet iemand wegsturen uit je les of bij je afspraak als ze hun kaart vergeten zijn…
Maar – daar komt het: het ene nadeel van werken met strippenkaarten – dat betekent dus wel dat je een systeempje nodig hebt om
a) de strippen ‘af te stempelen’ en
b) je klant op de hoogte te houden van hoe het ervoor staat met de strippen.
Je bent dus niet helemáál van het geregel af. Ik heb het zelf een hele tijd in Google Sheets gedaan. Met een soort blokjes. Ook leuk, hoor en best handig. Het idee dat je een link naar klanten stuurt waar ze altijd bij kunnen, komt daar vandaan.
Trouwens, het was een crime als ik een kaart wilde kopieren of een nieuwe aanmaken.
Tegenover de tijd- en regelwinst van minder financiële administratie, staat dus wel wat meer klantenadministratie. Nou ja. Voor mij weegt het nadeel ruim op tegen de voordelen. En dat kan tegenwoordig natuurlijk automatisch en online. Ook weer opgelost 🥳
Zelf proberen hoe geinig handig het is? Maak een account en je krijgt de eerste 3 strippenkaarten gratis.