Strippenkaart Icon Strippenkaart

3 x beter dan korting op je uurprijs

Het is de vraag die mij het vaakst wordt gesteld: ‘Hoeveel korting zal ik geven op een strippenkaart?’ Ik snap het, zo kennen we de strippenkaart tegenwoordig het best: met korting op de uurprijs. De ondernemer levert wat omzet in, in ruil voor een paar duidelijke voordelen.

Het kan ook anders. 3 suggesties.

1 Geef geen korting op je uurprijs maar extra strippen: 12 strippen voor de prijs van 10

Dit is natuurlijk uiteindelijk ook een korting op je uurprijs, maar 1) het komt royaler over 2) het kost geen omzet 3) je onderhandelt niet over je uurprijs. Deze vorm is helemaal ideaal als je nog wat declarabele uren over hebt om te vullen.

Omgekeerd: dus niet zo handig als je toch al vol zit. Kijk dan naar de volgende suggesties.

2 Geef een service-strippenkaart cadeau bij een abonnement

Terugkerende werkzaamheden (van onderhoud aan een website tot een coachingstraject) wordt al best vaak als abonnement of ‘serie’ aangeboden. We kennen allemaal dat je dan tussendoor vragen krijgt: “O, kun je dan meteen ook even…..?” Of: “Nu ik je toch spreek, mag ik nog even iets vragen?”

Korte vragen per telefoon of email is omslachtig om te factureren, of reken je misschien als ‘service’, zonder te factureren. Als je in het vervolg bij het abonnement een strippenkaart cadeau geeft met strippen ter waarde van 5 of 10 minuten, kun je al die losse vragen ‘afstempelen’. Het motto is: als je iets cadeau geeft, is het wel handig dat de ander weet dat het een cadeautje is. Ennuh… die ene klant die eigenlijk altijd de grenzen opzoekt van de geoffreerde tijd? Die maak je met je cadeautje ook duidelijk dat je graag wat extra’s doet, ook al valt het buiten de afgesproken kaders.

3 Gebruik de strippenkaart als combinatie van betaal- en loyaliteitskaart

Een digitale strippenkaart kan dingen die een gewone kaart niet kan. Een digitale kaart kan tegelijk betaal- en spaarkaart zijn. Je verkoopt een 10-strippenkaart. Bij bepaalde producten krijgen mensen 1 strip terug. Of als surprise op 5 december. Of om iets nieuws in je aanbod te promoten. Of een strippenkaart geeft voorrang op bijvoorbeeld inschrijvingen op een workshop. Of je benadrukt de loyaliteit: Als je binnen een maand na afloop een nieuwe strippenkaart koopt, krijg je 2 strippen extra.

Ja, ik weet het, het zijn allemaal óók uiteindelijk kortingen. Maar het mooie van deze variaties is: jij levert geen omzet in en toch krijgt de klant meer waarde.

Daar is een uitdrukking voor: win-win 🥳

Groet!

Maud